Online strategist, snowboarder, growthhacker & (newbie) futurist

Windows 8 & Office 15, of Office 2013, hoe ze het ook willen noemen.

Zojuist heb ik op mijn Windows 8 Consumer Preview installatie ook de, eergisteren aangekondigde, Office 15 Preview gedownload. En deze blog post schrijf ik dan ook direct vanuit Office 15, leuk, leuk! De verschillen tussen Office 2010 en Office 15/Office 2013 (hoe ze het ook gaan noemen) zijn qua interface echt gigantisch te noemen. De Windows 8 Metro interface en de nieuwe vorm van de vensters zijn ook doorgevoerd in Office. Waar Office 2010 een relatief kleine update is van Office 2007, is Office 15 een wereld van verschil op grafisch gebied ten opzichte van deze versies.

Skydrive already baked in!

Toen ik Office opende kreeg ik een gezellig filmpje te zien over hoe Office over je documenten mee neemt over diverse apparaten en locaties, of je nu je desktop, tablet of telefoon gebruikt. Persoonlijk vind ik het jammer dat ik niet kan kiezen om dropbox aan Office 15 te koppelen. Maar dit is ergens ook wel weer logisch omdat Microsoft geen eigenaar is van Dropbox en wel van Skydrive. Het betekend alleen dat ik als ik zou overstappen naar het Windows platform meer aandacht aan Skydrive moet geven. Nu weet ik het fijne er niet exact van maar, Office 15 gaat je documenten dus synchroniseren via Skydrive en dit betekend dat je jouw documenten op ieder apparaat aan kan. Dit is zeker in een zakelijke setting super! Want je kunt vrolijk op je werk je brief typen, er achter komen dat je laat op een afspraak gaat komen als je nu niet vertrekt en je brief aftikken, controleren en versturen terwijl je op je gastheer op locatie zit te wachten via je tablet of smartphone. Je moet immers altijd 5 tot 10 minuten wachten.

Word 2013, zoals we het kennen.

Terwijl ik deze post tik besef ik eigenlijk dat er, naast het uiterlijk, weinig veranderd is aan Word. Het typt het schrijft en eigenlijk zit alles nog op de plek waar ik het zou verwachten op basis van Word 2007 en 2010. Toch zijn er enkele veranderingen aan te merken. De tabbladen zijn iets anders ingedeeld. Eigenlijk zou ik Word 2010 er even bij moeten pakken om te kijken wat de daadwerkelijke veranderingen zijn, maar dat ga ik nu niet doen. Deze tabbladen verschillen afhankelijk van het soort document dat je opent. Een blogpost document heeft bijvoorbeeld veel minder tabbalden en opties beschikbaar dan een “normaal” document.

Moving on Excel 2013…

Wederom veel premade document types maar ik gebruik eigenlijk altijd de kale sheet als startpunt, dus neem ik het “Take a Tour” om te starten. Door deze verrassende keuze kom ik een paar nieuwe functies tegen in Excel. Het eerste voorbeeld is best leuk waar Excel op magische wijze op basis de voornamen van een lijst E-mail adressen invult door in de eerste cell de voornaam in te vullen en hetzelfde te doen in de tweede cell. Best leuk en tijdbesparend. Maar waarschijnlijk werkt het niet lekker wanneer het E-mail adres geen scheidingsteken heeft staan tussen de voor- en achternaam of alleen een voornaam bevat, moving on. Er is ook een ” Quick Analysis” functie toegevoegd aan Excel waardoor je door een tabel te selecteren direct de gewenste functie er op los kan laten, bijvoorbeeld de gemiddelden en totalen onder aan de tabel toevoegen. Een andere hele sterke functie is de ” Recommend Chart optie”. Je krijgt wanneer je hier op klik meteen een verkleinde weergave van je grafiek en zo kun je gemakkelijk en snel bepalen welke grafiek je wilt gaan inzetten. Prima toevoeging om eerlijk te zijn!Watch Full Movie Online Streaming Online and Download

Wij presenteren u met groot genoegen, Powerpoint 2013.

De eerste vraag die in mij opkomt, ga ik hier de zelfde spannende ” Prezi” manier van werken bij krijgen? Ik start dus maar weer met “Take a Tour” maar deze tour is een beetje teleurstellend omdat het enkel spreekt over de ‘ spannende’ nieuwe thema’s in Powerpoint 2013, right! Breedbeeld is voortaan standaard en dat werd tijd want in 2007 was breedbeeld al standaard bij de meer monitoren en schermen. Het koppelen van animaties is iets gemakkelijker gemaakt maar verder kan ik er zo niet snel heel veel nieuws in ontdekken. Wellicht wanneer ik er wat langer mee werk.

Outlook 2013, lijkt een verbetering.

Ik ben alleen op mijn werk een grootgebruiker van Outlook en dan alleen Outlook 2007. Maar de layout van Outlook 2013 is vanuit dat oogpunt behoorlijk shocking te noemen en dat bedoel ik op een positieve manier. Waar voorheen alles in de linker balk gefrot stond is er nu een bodem balk waar de Mail, Kalender, Personen en Taken te vinden zijn. Daarbij is de hele setting heerlijk clean. Kortom dat ziet er prima uit. Maar ik kan er nog niet meer over zeggen omdat ik dan nog wat meer met Outlook 2013 moet werken.

De overige Office 2013 opties

Dit zijn onderdelen van Office die ik niet zo regelmatig gebruik en ik dus moeilijk vind om over te oordelen. Dat ga ik dus niet doen. Als je meer wilt weten over de onderstaande onderdelen van Office 2013 raad ik je aan om een andere review te zoeken.

  • Infopath Designer 2013
  • Infopath Filler 2013
  • Acces 2013
  • Linc 2013
  • Publisher 2013
  • OneNote 2013

Mochten er mensen zijn die hier al iets over hebben gevonden, laat de link achter in de comments, dan voeg ik ze toe.

Disclaimer: Deze post is in één ruk geschreven en kan fouten bevatten, correctie volgt namelijk later.

Previous Post

Leave a Reply

© 2017 HervéMaas

Theme by Anders Norén